LIVE, ZBĚHLÁ SAMICE

Ukaž cely originální článek....
Před časem křtila pražská Zběhlá samice na tomtéž místě své debutové album Gutaperča (Uroboros Records) a návštěvníci, kterých přišlo více než se čekalo, museli při padesátihlavém přetlaku zůstat před branami areálu. To byl ovšem křest. Minulou středu se na regulérní koncert kapely už takové množství "hudbylačných" nesešlo. Do malého, nicméně velice útulného sálku se tedy nějaká osmdesátka přítomných vměstnala bez nesnází, aby o půl deváté večer s vidinou policejní jedenácté hodiny spustilo kvinteto sondu do české dušičky. Věru jsem nabyl přesvědčení, že Zběhlá samice je ponejvíce česká kapela. Zdá se to být přirozené, jenomže v devadesátých letech to byli právě čeští muzikanti, kteří v mnoha ohledech zapomněli na tuzemské bigbítování, vsazené do povědomí v silných šedesátých letech, a ohlíželi se za proraženou železnou oponou. Zběhlá samice nikoliv, byť její sound spíše vzýval léta sedmdesátá a poctivou venkovskou tancovačku. Pětičlenné obsazení nepřineslo žádné instrumentální zázraky, ba právě naopak. Motalo se v omšelých a snažilo se je zvládnout přesně tak, aby jejich dopad skončil kdesi mezi nutným a neméně nutnou precizností. V tom druhém ohledu jsou písně skládány s cílem čitelného naplnění. Zpěvák a ústřední šoumen Tomáš Tuček (v jednu chvíli vyndal s kapsy i foukací harmoniku) prozpěvoval vtipné texty z reálného, poněkud ztřeštěného světa v češtině a k tomu rozdával onen nadhled už jenom formou své pozoruhodné figury. Když si při Lezu po gumový skále a švindluju s přísavkama narazil jednu takovou přísavku na blížící se pleš své hlavy, dal jasně na srozuměnou, že hledat v jejich repertoáru filosofickou hloubku nemá nejmenší Smysl.     V hodinu a deset minut dlouhém programu zněly nejsvébytnější skladby kapely, jejichž texty si diváctvo při troše nedoslýchavosti mohlo prohlédnout v připravených propagačních materiálech. Na přídavek v závěru ani nedošlo, neboť Tuček jej oznámil pro jistotu před závěrečnou skladbou. PVC v tramvaji, PVC ve vlaku, Čarodějův učeň, Jana, Muka přenošený básně, Rap - Tap, Sloni a další písně Zběhlé samice jsou o evokaci příjemné nálady po plodně prožitém dni. Skoč zpátky na recenze.

Jaroslav Špulák

22.4.1999, BigBeng!, str.12, číslo 15

Informace o nás, o Zběhlé Samici, členové a extení spolupracovníci.